fbpx Spring naar content
Group 121

Leestijd 5 minuten

09 sep 2021
Geschreven door:
Neelakanth Mahadew
Onderwerp:

3 tips voor het bereiken van jongeren .

Jouw doelgroep is continu in ontwikkeling; hoe jonger de doelgroep, des te sneller deze ontwikkelt in gedrag en voorkeuren. Waar jongeren vanaf hun 15de namelijk vooral bezig zijn met de vorming van hun definitieve persoonlijkheid, is dit juist ook een fase waarin ze op zoektocht zijn naar de persoon die ze graag willen zijn. De randjes worden opgezocht en er wordt proefondervindelijk nagegaan hoe identificatie met verschillende groepen aanvoelt.
 
Identiteit staat aan de basis van gedrag en het is aan ons als marketeer om de boodschap die we willen overbrengen aan te passen op dat gedrag. Hoe bereiken we deze jongeren of jongvolwassenen? Hoe kunnen we ze enthousiasmeren? En vooral: hoe kunnen we een merk goed onder de aandacht brengen bij deze doelgroep?
 
Door ons werk voor verschillende onderwijsinstellingen is het elk jaar een interessante uitdaging om op zoek te gaan naar hoe we die juiste snaar kunnen raken bij jongeren en jongvolwassenen. Onze bevindingen delen we graag in deze drie tips, zodat ook jij de jonge doelgroep kan aanspreken.
 
Maak gebruik van (micro) influencers en zoek ze in jouw omgeving
Benieuwd wat de meest impactvolle merken onder jongeren en jongvolwassenen doen en waarom dit zo goed werkt? Uit onderzoek is gebleken dat op dit moment 68% van de bedrijven met 100+ medewerkers gebruik maakt van influencer marketing1. Deze trend zal waarschijnlijk voortzetten, ook richting het MKB. Het gebruik van micro influencers staat namelijk in de lift. Wie vallen er onder de term micro influencers? Micro influencers zijn personen met een volgersbasis van tussen de 5.000 en 10.000 volgers die zich doorgaans in een niche bevinden. Vaak spelen demografische gegevens als locatie of leeftijd daarin een grote rol. We zijn bij het zoeken naar micro influencers dus op zoek naar leeftijdsgenoten, die zich bevinden in dezelfde of vergelijkbare gebieden als de jongeren die we willen aanspreken.

Geen verrassing eigenlijk, want dit soort gelijkenissen zorgen er alleen maar voor dat jongeren zich beter kunnen identificeren met deze micro influencers en we weten dat identificatie en aansluiting met verschillende groepen een belangrijk onderdeel is in het leven, zeker in dat van jongeren. Ook wij hebben dit gemerkt in onze campagnes. Het betrekken van jongeren die overeenkomen met onze doelgroep in de content waarin leeftijdsgenoten te zien zijn in de vorm van een vlog of een reel kan tot wel vijf keer beter presteren dan andere content, zowel organisch als betaald.
 
Augmented Reality inzetten voor een spelelement
Wist je dat het integreren van een spelelement de productieve interactie significant verhoogt2? Jongeren hebben een lagere concentratieboog en verliezen dus steeds sneller hun aandacht. Het wordt voor ons dus ook een steeds grotere uitdaging om die aandacht te trekken en om deze vast te houden. Het gebruik van gamificatie in marketingactiviteiten is daarom een mooie aanvulling op de content die je al creëert.

De ontwikkelingen rondom het gebruik van gamificatie gaat hard. Zo zijn de AR filters op Snapchat en Instagram bijvoorbeeld sinds 2017 te gebruiken en verschillende merken leren hier steeds beter mee werken en gebruiken. Zo zal de markt van virtual en augmented reality tot 2028 naar verwachting doorgroeien tot het vijfvoudige van wat het nu is. De reden van deze toename is dat het makkelijker wordt om eigen, custom AR-filters te (laten) maken. Een mooie kans dus om daar nu in te stappen. Benieuwd hoe jij custom AR-filters kunt gebruiken in je marketing uitdracht? Ik denk graag met je mee!
 
User-generated content for the win
Uit onderzoek blijkt dat 90% van de social mediagebruikers een sterke interactie heeft met user-generated content en zelfs aankoopbeslissingen hier vanaf laat hangen3. Zo draagt dit bijvoorbeeld bij aan de authenticiteit en daarmee de geloofwaardigheid van de boodschap. En daarmee draagt het natuurlijk ook bij aan de geloofwaardigheid van je merk.

Wat ik daarom als tip wil meegeven is je te omringen met een groep jongeren die je kunt betrekken in het uitdenken en creëren van je content. Het helpt jou om in beeld te krijgen hoe de jongeren denken en als groep komen ze vaak met de meest fantastische ideeën. Mijn ervaring is wel dat het best een uitdaging kan zijn om de juiste jongeren te vinden en ze vervolgens ook te betrekken in de idee generatie en uiteindelijk de creatie. Daarom is het belangrijk een balans te vinden in de momenten dat je samenkomt. Eens in de twee weken een halfuurtje is genoeg. Vervolgens kunnen ze aan de slag met de creatie van content. Denk hierbij aan foto’s, vlogs en reels.

 

Benieuwd hoe je jongerenmarketing voor jouw bedrijf optimaliseert? Stuur gerust een bericht naar Neel, onze marketing specialist, of kom eens langs ons kantoor.

 

Bronnen:
[1] https://influencermarketinghub.com/influencer-marketing-statistics/
[2] https://slejournal.springeropen.com/articles/10.1186/s40561-019-0098-x
[3] https://retailtouchpoints.com/topics/omnichannel-alignment/user-generated-content-influences-90-of-shoppers-purchasing-decisions