Zo maak je B2B content op LinkedIn waar je doelgroep niet omheen kan.

 

Maar eerst dit. Wij van PixelX zijn steeds meer bezig met het filmen/schrijven/bedenken van onze eigen content en willen dit in de toekomst verder uitbreiden. Waarom? Omdat we het tof vinden om kennis met jou te delen en om te laten zien waar wij goed in zijn! Win-win, toch? Maar alleen als jij de onderwerpen wel interessant vindt uiteraard. Dus laat het mij weten; wat vind jij van dit artikel? Mis ik iets? Waar zou je nog meer over willen leren? Deel jouw mening! Via deze link kan je me een Whatsapp sturen.

 

Terug naar waar je voor hebt doorgeklikt. Voor een B2B-onderneming en -verkoper is LinkedIn momenteel het belangrijkste sociale medium. Het platform heeft de afgelopen 2 jaar grote stappen gezet en is inmiddels veranderd van een register aan CV’s tot een volwaardig sociaal netwerk met 4,6 miljoen gebruikers in Nederland. Kansen volop dus! Kansen voor jou!

 

Toch laten veel bedrijven en verkopers nog kansen liggen op LinkedIn. Waarom? Onze ervaring is dat zij niet altijd weten waar hun content over moet gaan, ze worden het niet eens over het design of de tone-of-voice of zien het nut van LinkedIn nog niet in. In veel gevallen leiden discussies over deze kwesties dan ook tot … Niets. Anderen beginnen wel, maar weten na een paar weken geen onderwerp meer voor hun volgende artikel of post. Het plan (en de ambitie) verdwijnt in de koelkast en we zijn weer terug bij af.

 

Hoe jij dit voorkomt? Start met het duidelijk afbakenen van je klantprofielen.

 

Jij wilt toch ook met iedere post je doelgroep aanspreken? Die volgers raken die voor jou het meest van belang zijn? Start dan met het duidelijk segmenteren van die doelgroep(en). Koppel dit ook aan jullie bedrijfsdoelstellingen; in welke niches liggen de meeste kansen of hebben jullie de meeste ambitie om te groeien? Betrek zoveel mogelijk mensen van sales, marketing en de directie bij dit proces om iedereen op één lijn te krijgen. Weg met die grens tussen marketing en sales. Vanaf vandaag zijn jullie één, zoals het hoort.

 

Als iedereen rond de tafel op één lijn zit, maken we de doelgroep samen zo specifiek/persoonlijk mogelijk. Dit doen we door onder andere de volgende vragen te beantwoorden:

 

  • Wat ‘heeft’ de koper? Hoe ziet zijn/haar leven of bedrijf eruit?
  • Hoe voelt de koper zich voor het gebruik van jouw product of dienst?
  • Welk ideaal gevoel wil de koper bereiken door jouw product of dienst te kopen?
  • Welke obstakels ervaart de koper momenteel? Hoe lossen jullie die op?

 

Regeren is vooruitzien. Plan.

 

Nu je een duidelijker beeld hebben van de wereld van je doelgroep kan je aan de slag met de content planning. Bedenk voor jezelf eerst hoeveel tijd en budget je kan besteden aan het creëren van relevante content voor je doelgroep. Ik snap dat je er zin in hebt, maar begin liever iets kleiner, hou je aan dit schema en bouw het vanuit deze basis uit.

In je content planning beschrijf je het type content (artikel, video, podcast), de datum van plaatsing, de kanalen (ik raad altijd aan om te posten vanuit de bedrijfspagina), en de collega’s die het op kunnen pakken. Ook belangrijk is dat je het onderwerp alvast bepaalt en een korte samenvatting maakt hierover. Denk hierbij terug aan de persona die jullie van jullie doelgroep hebben gemaakt en leef je in in deze persona. Behandel de obstakels, de onzekerheden. Of beschrijf de toekomst en praat over de nieuwste trends en ontwikkelingen die interessant zijn voor jouw doelgroep.

 

Hierna sprint je naar de printshop (of interne print-afdeling, noem je dat zo?), je print de planning uit op A2/A3 formaat en hangt deze bij je bureau op. Nodig je collega’s uit voor een bezoek en laat vol trots zien wat je hebt gemaakt. Noteer opmerkingen, ga in gesprek en breng de discussie verder op gang. Creëer draagvlak en voor je het weet schieten de creatieve ideeën je om de oren.

 

Er was eens… Vertel een verhaal.

 

We houden allemaal van een goed verhaal, toch? Zie je content dan ook als het vertellen van een verhaal. Met de basisingrediënten van een verhaal. Dus een hoofdpersoon, incident en conflict. Dit passen wij bij case-video’s die we voor HDI Global SE aan het maken zijn als volgt toe: de klant (hoofdpersoon) worstelde met het probleem van het vinden van de juiste verzekering voor hun complexe bedrijfspand (incident). Dit leidde tot onzekerheid en spanningen (conflict – oplossing). HDI kwam to de rescue. Het eindresultaat volgt snel, we zijn er nog mee bezig. Dus voor nu: to be continued…

 

 

Met je content vertel je het verhaal van je bedrijf. Laat ook je collega’s hieraan mee doen. Post je iets? Deel de link met je collega’s en vraag of zij deze post op hun persoonlijke netwerk zouden willen delen. Zo vergroot je gemakkelijk het bereik en het aantal volgers van je LinkedIn-bedrijfspagina. Dit kan met een simpele interne e-mail naar de collega’s voor wie de content relevant is. Hiermee spoor je ook collega’s die nog niet actief zijn op LinkedIn aan om het platform te gaan gebruiken. Weer een extra ambassadeur online!

 

Voeg beeld toe.

 

Inkoppertje. Maar er wordt nog genoeg zonder foto of video gepost. Een relevant beeld voor je doelgroep trekt niet alleen de aandacht, maar met beeld presteert een post ook beter. Doordat je meer ruimte inneemt op een beeldscherm (vooral op mobiel, dus prio) creëer je meer interactie. Verder is het belangrijk om te letten op de volgende zaken:

 

  • Snij foto’s altijd bij op 1200 x 628. Anders krijg je van die lelijke grijze vlakken aan de zijkanten. Voor video ben ik zelf fan van een 1:1 (vierkant) of 2:3 (portret) formaat. Hoe meer schermoppervlakte je pakt, hoe beter.
  • Gebruik mensen in het beeld, dus een foto met gezichten of de directeur die in beeld praat in een video. Wordt er gesproken in een video? Voeg een ondertitelbestand (.srt) toe.
  • Post je terugkerende content of een deel van bijvoorbeeld een webserie? Creëer dan uitingen die je volgers ook een volgende keer zullen herkennen.
  • Steek tijd in je tekst en de pagina op je website waar je naar doorverwijst. Doorverwijzen moedig ik sterk aan, zorg ervoor dat jouw bezoeker zo lang als maar kan in engagement is met jouw content. Sluit alles bij elkaar aan en past het binnen de tone of voice die je wilt? Denk ook vanuit de volger. Wat valt er voor hen te halen? Ook belangrijk is het volgende! Type je zin in maximaal 139 tekens. Anders maakt het onderste gedeelte van je tekst plaats voor een ‘Lees meer…’ tag. Dit betekent één klik extra voor een kijker om op je website te komen en onderschat de drempel van één extra klik niet!

 

Tot slot:

 

Wissel af. Creëer een balans tussen content die relevant is voor je doelgroep en algemenere content, zoals verjaardagen en beurzen. Het komt niet vaak voor dat iemand na het zien van één artikel of video meteen je product koopt, maar dit hoeft ook niet. Door relevante content te blijven maken blijf jij als bedrijf of verkoper top-of-mind en in de ogen van de potentiële koper een autoriteit. Doe je dit goed, dan sta jij bovenaan wanneer er wel behoefte ontstaat.

 

Hoe vond je dit? Hopelijk heel tof! Als dat zo is, schrijf je dan via onderstaande knop in en ontvang regelmatig van deze kennisartikelen automatisch in je mailbox. We zullen je niet spammen. Beloofd. Heb je trouwens het artikel van Neel over online video al gelezen? Zo niet, klik dan hier.

Meer kennis en inspiratie ontvangen?