Het creëren en betrekken van een community bij jouw brand

Direct zelf aan de slag en later het artikel verder lezen? Misschien heb je iets aan de volgende tips:

Betrek je medewerkers in de social media uitdracht

Niet alleen een bedrijfspagina is van belang voor je aanwezigheid op social media, vooral de persoonlijke profielen van medewerkers als infrastructuur om je bedrijfspagina heen zijn belangrijk voor je vindbaarheid. De medewerkers zijn als een levend element en ambassadeur in de online identiteit van het bedrijf of het merk dat je uitdraagt. Medewerkers die actief zijn op social media en refereren naar het bedrijf zijn dus een grote toegevoegde waarde.

Focus op het geven ??

Ik hoop dat je datgene wat je nu doet super leuk vindt en dat je daar ook buiten de bedrijfssferen op een manier mee bezig bent! De kans is dan namelijk het grootst dat je het ook leuk vindt om deze passie op een enthousiaste manier te delen. En dat is in 2019 key voor het vormen van een community! Geven kan op heel veel verschillende manieren en draagt bij aan jezelf neerzetten als (kennis)autoriteit binnen jouw niche. Denk in het geven van informatie, producten of diensten, zonder daarmee een referentie te maken naar iets dat je wilt verkopen.

Nodig je community eens uit voor een bakkie! ☕️

De ultieme vorm van bonding en ook nog eens super leuk. Organiseer eens een klein evenement, nodig community members uit en ga het gesprek met elkaar aan! Niet alleen leerzaam voor beide partijen, maar ook goed om een verdiepingsslag te maken in de persoonlijke relaties. De combinatie offline en online is een sterke en je zult met je transparante houding zeker een puntje voorhebben op je concurrenten die deze evenementen niet organiseren.

Geen alternatieve tekst opgegeven voor deze afbeelding

Verder de diepte in?

Herinner jij het je nog, een aantal jaar geleden? Het moment dat je door je Facebook tijdlijn aan het scrollen was en de grappige, soms schokkende video’s van Dumpert zag langskomen? En herinner je je ook wat dat met je deed? Voor menig persoon zal dat verschillen. Wel kan ik zeggen dat de content en de grappige teksten bij de posts van Dumpert me zijn bijgebleven en me blijven boeien tot op de dag van vandaag. Net als Dumpert zijn er tal van communities gevormd en Facebook heeft in haar laatste update laten weten nog meer de focus te willen leggen op deze communities in Facebook groepen dan voorheen. Ook is de verwachting dat LinkedIn zal volgen in deze trend, omdat LinkedIn vaak wat later is met veranderingen die Facebook al eerder doorvoert. Maar wat is nu het belang van een community en hoe bouw je een community voor jezelf en voor je bedrijf op?

In dit artikel bespreek ik een aantal zaken die naar mijn mening van belang zijn.

Communities nu, communities later

Dat communities tegenwoordig nit weg te denken zijn is een feit. Op verschillende manieren wordt de mogelijkheid geboden om onderdeel te worden van een community. Denk in Facebook- en LinkedIngroepen, de mogelijkheid om hashtags te volgen, maar ook de standaard subscribtions op bijvoorbeeld YouTube-kanalen. Het zijn allemaal vormen van communities met als doel je langer engaged te houden met onderwerpen die je interessant vindt. Recentelijk nog heeft Facebook tijdens de F8 aangekondigd dat er in het ‘FB5-design’ een extra focus gelegd zal worden op Facebook groepen.

Dit is een belangrijke ontwikkeling om nu op in te spelen en niet alleen op Facebook. Het is zeker niet hard te maken, maar ik wed er m’n geld op dat LinkedIn binnenkort ook met een soortgelijke verandering zal komen in de UI. Dit is omdat LinkedIn platformbreed vaak het voorbeeld van Facebook volgt en daarmee bepaalde ontwikkelingen net iets later doorvoert. Denk bijvoorbeeld aan de LinkedIn business manager, LinkedIn pages (voorheen de Company Pages), en de hedendaagse wereldwijde uitrol van LinkedIn Live.

Geen alternatieve tekst opgegeven voor deze afbeelding

Waarom zijn communities zo belangrijk?

Mensen zijn doorgaans echte kuddedieren. We vinden het doorgaans fijn om bij een groep te horen waar we ons graag mee associëren of waar een andere vorm van waarde voor onszelf uit te halen is. Voor jou als ondernemer of marketeer is het daarom van belang om deze groepen nauw te volgen, als ze op een bepaalde manier raakvlak hebben met jouw aangeboden product of dienst. De groepen geven je een beeld van wat er gaande is binnen jouw community en de onderwerpen die momenteel worden besproken onder deze groep. Hier kun je vervolgens sterk op inspelen door te voldoen aan de pains die op een specifiek moment ervaren worden.

Communities op bedrijfspagina’s en communities in groepen

Is er dan een heel groot verschil tussen bedrijfspagina’s en groepen voor het bouwen van een community? Nou, dat hangt ervan af hoe je de Tone of Voice voor jezelf inricht en wat het verwachtingspatroon van de community member is. In de sharing economie van tegenwoordig is een stukje van waarde geven aan je community van extreem belang. Onze bedrijfspagina’s vertellen naast ons verhaal ook echt over het bedrijf en we willen hiermee duidelijk informeren over de producten en de diensten die we aanbieden. In de groepen die we beheren is dit anders. Hier gaat het ons echt om het delen van informatie en het aanwakkeren van een gesprek met elkaar. Ook deze informatie is van waarde voor ons en we zorgen er op deze manier ook voor dat we top-of-mind blijven. De besloten Digital Marketers LinkedIn groep hebben we uitsluitend opgezet voor het delen van informatie en het in gesprek zijn met onze volgers. Niks verkopen, niks aanprijzen, echt pure informatiedeling. Een gunfactor creëren bij jouw community is een mooie bijkomstigheid, zodat je in de toekomst mogelijk meer met elkaar kunt doen.

Hoe creëer ik een community om mezelf heen?

Twee zaken zijn naar onze ervaringen extreem van belang: Be open and be valuable. Zorg dat je je community op de hoogte houdt van alles wat je doet. Creëer geen beeld dat erg afwijkt van de realiteit, maar probeer zo transparant en echt mogelijk over te komen en echt te staan achter alles wat je zegt en doet. Zorg dat je community in staat is om zich in jouw schoenen te verplaatsen en dat ze jou of je merk leuk vinden. The more humane you are, the better. Het kan daarom ook zeker geen kwaad om eens een grapje te maken, een kijkje achter de camera te geven en jezelf kwetsbaar op te stellen. En vraag je collega’s vooral om te helpen met het creëren van een groot bereik, door de posts te delen!

Geen alternatieve tekst opgegeven voor deze afbeelding

Het andere belangrijke punt is de kunst om een bron van toevoegende waarde te zijn voor de personen in je community. Maar hoe zorg je er nu voor dat je op een zo laagdrempelig mogelijke manier van een zo groot mogelijke waarde bent? Juist, precies zoals Jelmer zegt “Door de snoepjes uit te delen, voordat het feestje is begonnen!” Geven, geven, geven en zo veel goeds geven dat je de kans voor jezelf om iets te krijgen zo groot mogelijk houdt.

Denk hierbij bijvoorbeeld aan je gehele customer journey en probeer bij elke touchpoint een ‘gulle’ beleving te creëren en iets te geven.

Wij delen graag de snoepjes uit, voordat het feestje is begonnen – Jelmer van de Bogerd

Een mooi voorbeeld vind ik overigens Matt D’Avella. Matt is een YouTuber die zijn kanaal rondom minimalisme, creativiteit en persoonlijke ontwikkeling laat draaien. Ondanks het hoge aantal subscribers (ruim een miljoen op moment van schrijven) dat hij op dit moment heeft en aan YouTube revenue een prima inkomen zou kunnen overhouden, kiest hij ervoor om zijn kanaal compleet advertentievrij te houden, omdat hij aangeeft het belangrijk te vinden de waardevolle boodschap omtrent minimalisme, creativiteit en persoonlijke ontwikkeling over te dragen. Zelf heb je vervolgens de keuze om je in te schrijven op zijn Patreon voor exclusieve content, hetgeen waar hij zijn conversie uit haalt. Matt deelt aan iedereen de snoepjes uit, voordat het feestje is begonnen. Hij is transparant als maar kan en levert een waarde aan een grote achterban, want subscriben op een kanaal doe je niet zomaar. Dat is ook hoe wij denken dat echt succes met het opbouwen van jouw community werkt.

Geen alternatieve tekst opgegeven voor deze afbeelding

Maar ook gewoon straight up aansporen om te subscriben werkt. Deze call to action is soms nodig, zeker om het moment dat je een verhaal aan het vertellen bent, waar de kijkers helemaal in opgaan.

Hoe onderhoud ik mijn online community?

Je hebt een online community gecreëerd en bent op staande voet bezig met het uitbreiden van deze community. Toch kom je op een gegeven moment op een punt dat je een balans dient te gaan vinden tussen het aantrekken van nieuwe volgers en het onderhouden van je huidige. Met de huidige onlinewereld vindt men het prettig om te springen van de hak op de tak, we zijn constant in een zoektocht naar nieuwe impulsen die zorgen voor de dopaminespikes en ons een goed gevoel geven. Of ik dit iets positiefs of iets negatiefs vind, houden we voor nu in het midden. Wel wil ik opbrengen dat de onlinewereld in grote lijnen op deze manier werkt en je, voor het verkrijgen van online succes, beter mee kunt doen dan het tegen kunt werken. Zorg daarom, zeker bij je bestaande community, dat je ze op consistente basis van nieuwe content voorziet en ook diverse content aanlevert. Betrek je community in zo veel mogelijk beslissingen en zorg ervoor dat ze zich verbonden voelen met het merk dat je opgebouwd hebt of aan het opbouwen bent. Dit inbound marketingprincipe zorgt ervoor dat je jouw aanbod afstemt op de vraag vanuit jouw achterban en draagt bij aan het verkrijgen van nieuwe ideeën. Het verkrijgen van nieuwe ideeën voor content lijkt in het begin niet zo belangrijk te zijn omdat je zelf prima met nieuwe ideeën kunt komen, maar ook jouw ideeën raken op een gegeven moment op en dan kan je community een mooie uitkomst zijn. Maar blijf ook doen wat je leuk vindt. Echte leuke content leveren en daar voor jezelf de meeste voldoening uithalen bereik je pas, wanneer je gepassioneerd bent over wat je doet en wat je uitdraagt. Wees dan ook niet bang om eens iets nieuws uit te proberen en meet hoe je achterban daarop reageert. Ze zullen je niet afschrijven op een keer content aan te leveren die ze minder boeiend vinden, zolang je maar communiceert waarom je bepaalde beslissingen neemt en jezelf ontvangstelijk maakt voor de meningen van jouw community.

Tot slot..

Ik hoop dat je wat aan de informatie in dit artikel hebt en dat je daar voor jezelf iets in de praktijk mee kunt. Ik benieuwd naar wat je van het artikel vindt, maar ik ben vooral erg benieuwd naar jouw mening en visie op het gebied van communitybuilding. Laat het ons weten!

Vond je dit artikel leuk?