fbpx

8 Tips waarmee je efficiënter, daadkrachtiger en eerlijker kunt communiceren

Ik ontvang hartstikke graag feedback op mijn artikel of podcast, zodat ik mijn content steeds beter kan afstemmen op jouw wensen. Deel je mening! Via deze link kan je me een Whatsapp sturen.

 


 

 

Communiceren doen we altijd, zelfs als we niks zeggen of doen.

 

Vaak genoeg realiseer ik me wat het belang is van een eenduidige, heldere en eerlijke communicatie. Dit gebeurt vooral op de momenten dat er iets misgaat in de communicatie. In dit artikel bespreek ik een aantal zaken die voor mij hebben geresulteerd in een efficiëntere, daadkrachtigere en eerlijkere manier van communicatie, binnen het bedrijf en naar mijn klanten toe. Anno 2019, want zo hoort het. Ik hoop dat jij hier ook voor jezelf iets van waarde uit kunt halen. De zaken die ik noem in het artikel zullen misschien niet allemaal even goed in de praktijk te brengen zijn in jouw bedrijf, maar dan wil ik je op zijn minst aansporen om na te denken over manieren om de communicatie binnen jouw bedrijf te verbeteren.

 

De kracht van een goede start.

 

De eerste interactie, en dat geldt eigenlijk overal en altijd, zet vaak een toon voor het verdere verloop van een verhouding. Een eerste impressie, zowel privé als in business, de manier waarop je je telefoon opneemt, het onderwerp dat je vermeldt in je mails en een goede header tekst op LinkedIn. Het zijn allemaal vormen van communicatie en daarmee belangrijker dan je je misschien realiseert.

 

Ik zorg ervoor tijdens mijn eerste interactie met klanten dat ik herkenbaar overkom. Dit doe ik door consistent te zijn in hoe ik communiceer met mijn omgeving, zowel online op social media, als offline wanneer ik een afspraak heb. Ook zorg ik ervoor dat mijn klanten de mogelijkheid hebben om online alvast kennis met me maken, door video’s van mezelf te laten zien, zowel vanuit een zakelijke als een persoonlijke invalshoek. Kijk maar eens naar de video van mijn start bij PixelX

 

Online zakelijke afspraken.

 

Voor bepaalde afspraken realiseer ik me dat persoonlijk tegenover elkaar zitten zeker beter is, zeker wanneer je niet helemaal in het digitale tijdperk bent opgegroeid of een eerste afspraak met elkaar hebt. Toch wil ik je aanmoedigen om hier in ieder geval over na te denken. Mijn ervaring met zakelijke afspraken online is dat het veel effectiever werkt. Geen tijd verliezen met reizen, maar flexibelere tijden om af te spreken. Ook wordt in mijn beleving minder tijd besteed aan koetjes en kalfjes voorafgaand aan het zakelijk gesprek, alhoewel dat vaak toch erg prettig is. Wij gebruiken voor zakelijke gesprekken programma’s als Skype of Facetime.

 

Top of Mind blijven met jouw social media infrastructuur

 

Jezelf positioneren en nestelen op dat ene plekje in het brein van jouw klant en de juiste associaties opwekken is voor ieder bedrijf belangrijk. Over het positioneren in een ander artikel meer, maar hoe zorg je er nu voor dat je je nestelt op dat ene plekje en daar blijft? Juist, door Top of Mind te blijven en op consistente wijze uit te dragen wat je doet, voor wie je dat doet en waarom je dat doet. En dit doe je op de sociale media die voor jouw bedrijf van belang zijn. Deze consistente stroom van communiceren zorgt ervoor dat jouw bedrijf vooraan staat wanneer de behoefte naar jouw product of dienst bij je klant ontstaat.

 

Monday: Een veelzijdig platform waar je U tegen zegt.

 

Het platform helpt ons om onze projecten bij te houden, op de hoogte te blijven van waar we mee bezig zijn en wordt gebruikt door bedrijven als Uber, NBC en Fiverr. Allereerst spreekt de user interface mij aan. Overzichtelijk is het, maar met het gebruik van kleuren en verschillende te personaliseren kolommen zijn de pagina’s naar elke wens wel in te vullen. Van geautomatiseerde mails versturen via Mailchimp tot jouw klanten op de hoogte houden door ze toe te voegen, Monday biedt het allemaal.

 

Monday

 

WhatsApp, Telegram en het gebruik van je smartphone.

 

Een mobiele telefoon is essentieel in het dagelijks leven en alhoewel bedrijven niet altijd even pro-smartphone zijn, moedig ik het bezit en gebruik van een mobiele telefoon op de werkvloer wel aan. Voor een jonge organisatie als PixelX, met een gemiddelde medewerkersleeftijd van 24 jaar, snappen we en ervaren we zelf dat we ons in ieder geval beter voelen met de telefoon in de buurt. De verantwoordelijkheid van het verstandig omgaan met de verleidingen liggen vooral bij het team. Communiceren we met elkaar, dan gaat dat via Telegram, zodat we niet afhankelijk zijn van het overvolle Whatsapp met de 30 groepschats die we hebben.

 

Telegram is wat dat betreft relatief schoon, bestanden die we naar elkaar doorsturen worden niet gecomprimeerd en met name voor grotere bedrijven is Telegram geweldig te gebruiken door het groepslimiet van 200.000, tegenover 256 op Whatsapp.

 

Het team als ambassadeur.

 

“Take care of your staff and they will take care of your business” – Richard Branson

 

Jijzelf en je medewerkers zijn het levende element van je bedrijf en vormen als niks of niemand anders de identiteit van je bedrijf. Ik vind het belangrijk dat dit zowel voor de offline- als de online bedrijfsidentiteit geldt. Betrek je medewerkers in de communicatie online, niet alleen via je socials, maar stimuleer je medewerkers om ook zelf een LinkedIn achterban op te bouwen en deze pagina’s te gebruiken voor een groter bereik van het bedrijf. Zorg ervoor dat je niet alleen je bedrijf, maar ook je medewerkers positioneert als kennisautoriteit.

 

Communiceren via LinkedIn.

 

Omdat wij vooral werken met B2B-bedrijven is LinkedIn voor ons een belangrijk netwerk. LinkedIn is al lang niet meer het online register aan CV’s, maar een volwaardig en snel ontwikkelend sociaal netwerk met ruim 600 miljoen wereldwijde gebruikers. Tijdens een gesprek van de week bracht een klant van ons dit ook op; hij stuurt voor hem potentiële klanten op het moment van connecten altijd een bericht. Op deze manier haalt hij effectief en consistent sales binnen voor zichzelf. Meer informatie over het maken van goede content voor LinkedIn vind je trouwens in dit artikel van Wim.

 

LinkedIn maakt momenteel een enorme ontwikkeling door. Zo zal LinkedIn in de komende maanden de mogelijkheid om te livestreamen mogelijk maken. Deze ontwikkeling brengt een legio van kansen voor bedrijven met zich mee, die op deze manier nog persoonlijker in communicatie kunnen staan met hun achterban en klanten. Een gouden zet naar mijn mening.

 

Be real.

 

Onder het mom van ‘save the best for last’ en de meest waardevolle informatie laten lezen door degenen die aan het eind van dit artikel gekomen zijn. Jezelf zijn is misschien wel het belangrijkste, meest waardevolle en eerlijkste wat je kunt doen. Weg met die verkooppraat en jezelf zakelijk voordoen, just be yourself. Vroeg of laat prikt iemand daar toch wel doorheen en dat is niet chill.

 

Als laatst wil ik je laten weten dat ik hoop dat je iets met bovengenoemde punten kunt voor jou en je bedrijf. Ook ben ik benieuwd naar jouw gebruik van communicatiemiddelen, of je hier tevreden mee bent en op welke manier jij denkt dat jouw communicatieprocessen te verbeteren zijn. Ook zou ik het op prijs stellen als je me laat weten wat je van dit artikel vindt. En schrijf je vooral in om meer artikelen te ontvangen!

Meer kennis en inspiratie ontvangen?