Leestijd 3 minuten
Zo bereik je de beruchte Generatie Z .
Ze zijn jong, opgegroeid met het internet, hebben altijd een telefoon in hand en ze zijn een uitdaging voor vele marketeers: Gen Z. Dit is de groep die is geboren tussen 1997 en 2012 en telt voor zo’n 16% van onze bevolking. Sommigen zitten pas net op de middelbare school, terwijl anderen beginnen aan hun carrière. Een uiteenlopende doelgroep dus. Via welke kanalen en hoe bereik je deze ‘beruchte’ doelgroep effectief?
Wie is Generatie Z?
Deze generatie wordt niet voor niets digital natives genoemd en heeft soms al bij geboorte een Instagram account. Ik ben ook nog nét een Gen Z’er 😜 Wij zijn geboren na de millennials en lijken gedeeltelijk op elkaar, maar onze waarden zijn een tikkeltje anders.
De focus ligt voor Gen Z meer op balans, zo staat plezier in studie en werk voorop en is geld minder belangrijk. Dit zie je alleen al aan de type content die veel wordt gemaakt. Maar, als je met deze gedachten content gaat maken, bereik je nog niet automatisch effectief Generatie Z. De volgende drie tips zorgen hier wél voor:
1. Zet snappy content in om Generatie Z te bereiken
Generatie Z is gewend aan snelle veranderingen. Ze zijn opgegroeid in een wereld waar constant van alles veranderd. Geen wonder dat ze minder geduld hebben en je ze in 3 seconden moet pakken met jouw content.
De drie grootste platforms onder Gen Z: YouTube (95%), TikTok (67%) en Instagram (62%) (Hootsuite, 2022), hebben met elkaar gemeen dat er video’s op gedeeld worden. Snappy video’s, vanwege die korte aandachtsspanne. Trek dus meteen de aandacht door middel van een statement, vraag of interessant beeld in de eerste paar seconden.
2. Gen Z houdt van authenticiteit
Klinkt misschien overbodig, maar als generatie die is opgegroeid met online advertenties prikt Gen Z zó door ads heen. Laat in jouw content zien wat het product/jouw service écht is, hoe klanten het gebruiken en wie er achter het bedrijf zitten. Generatie Z koopt niet alleen producten, maar vooral producten van ménsen.
Daarom doet user-generated content, UGC, het zo goed. Dit is content die – letterlijk – door gebruikers wordt gemaakt. Gebruikers zijn 2.4x sneller geneigd UGC te bekijken ten opzichte van corporate content (Hootsuite, 2022). Hoe dat komt? Sociale bewijskracht! Spoor je klanten dus aan content te maken mét of óver je product en repost/deel dit. Of zet je doelgroep in in jouw content, zoals wij succesvol doen met verschillende opleidingen.
Leuk voorbeeld: veel winkels hebben tegenwoordig een #TikTokmademebuyit sectie waarin populaire producten van TikTok staan. Zo liften bedrijven mee op de huidige TikTok trends.
3. Generatie Z volgt hun favoriete influencers
Veel bedrijven maken al gebruik van influencer marketing. Influencers zijn nog steeds erg effectief, omdat ze een persoonlijke band hebben met hun volgers. Gebruikers vertrouwen hun meningen. Als zij dus een bepaald product gebruiken of promoten, is de doelgroep (en jóúw doelgroep) eerder geneigd dit te kopen. Vooral het inzetten van micro influencers, met 5000-10.000 volgers, is populair. Dit komt omdat zij nog herkenbaarder zijn voor hun volgers.
Benieuwd hoe jij Gen Z nóg beter kan bereiken via een sterke social media strategie? Stuur een bericht naar Kirsten of boek direct een gratis creatieve sessie.
MEER WETEN?
Bekijk onze kennisbank voor meer artikelen van onze specialisten.