Leestijd 3 minuten
Een eigen beeldbank: hoe zet je die op en wat levert het op .
Je zal dit vast wel herkennen:
- Social media posts, Powerpoints, logo’s, fotografie en andere merkuitingen van jullie bedrijf zijn lastig te vinden;
- De netwerkschijf of cloud is niet opgeruimd. Hierdoor duurt het lang om bestanden terug te vinden en vragen collega’s continu uitingen op bij jou;
- Jullie merk is niet consistent omdat collega’s zelf aan de haal gaan met presentaties en andere merkuitingen.
De afgelopen jaren is de noodzaak voor een goede online aanwezigheid alleen maar gegroeid. Merken maken op grote schaal content. Word je marketingteam groter? Dan ontstaat snel het risico dat jouw merkelementen en visuele content verloren gaan in een berg aan mappen en systemen. Door het aanleggen van een eigen beeldbank voorkom je dat er onnodig tijd en geld wordt verspild.
Wat is een beeldbank?
Een beeldbank is een visuele weergave van alle merkelementen en content die jij binnen je organisatie beschikbaar heb, met goede labels en laagdrempelige toegang voor iedereen binnen jouw organisatie. In de beeldbank verzamel je fotografie, video’s en de branding van jouw organisatie. Een beeldbank is online gemakkelijk toegankelijk, je kunt bijvoorbeeld een Google Drive inrichten met daarop al jullie beeldmateriaal. Maak met elkaar wel duidelijke afspraken over het uploaden en beheren van middelen.
Op het gebied van branding verzamelt een beeldbank al jouw logo’s, kleurcodes (#RGB, #HEX etc.), presentaties en templates. Zo creëer je een single source of truth voor jouw merk.
Bij PixelX helpen we bedrijven met de inrichting en beheer van hun beeldbank door de inzet van een eigen tool. De tool is gemakkelijk toegankelijk via beeldbank.pixelx.nl en biedt een visuele weergave van alle content en de branding van jouw organisatie.
Voorbeeld van een beeldbank voor VTM Groep
De voordelen van een beeldbank zijn:
- Iedereen in jouw organisatie weet waar alle merkelementen en content te vinden zijn. Dit scheelt tijd en geld. Met onze tool worden assets gemiddeld tot 49% sneller gevonden;
- Met de juiste tagging is beeldmateriaal snel te vinden en ontstaat er geen overlap. Het zal dus niet meer voor komen dat afdelingen een traject starten (bijvoorbeeld bedrijfsfotografie) zonder te weten wat er allemaal al bestaat. Een beeldbank bevordert ook het hergebruiken of recyclen van content;
- Het zorgt voor een consistente uitstraling van jouw merk;
- Merkelementen en visuele content worden niet meer continu bij de marketingafdeling opgevraagd.
Waar moet je op letten bij de inrichting van een beeldbank?
Het belangrijkste bij de inrichting van je eigen beeldbank is een slimme indeling. Je wilt voorkomen dat middelen later niet meer terug te vinden zijn omdat deze niet op de juiste manier zijn getagd. Tag daarom op basis van de volgende opties:
- Onderwerp: campagne, aanleiding, thema
- Doel: engagement, conversie, online
- Afdeling: HRM, marketing
Verder zijn de volgende zaken belangrijk:
- In het rechtenbeheer van jouw beeldbank zorg je ervoor dat een deel van je collega’s alleen download-rechten heeft, terwijl de marketingafdeling wijzigingen kan doorvoeren;
- Wie gaat de beeldbank bijhouden en updaten? Maak hier duidelijke afspraken over met het betrokken team;
- Bekijk wat er al beschikbaar is en wat er nog bij moet worden gemaakt om de beeldbank op orde te maken. Gebruik dit moment om jouw merkelementen op niveau te brengen.
Hoe richten jullie (PixelX) beeldbanken in?
Bij de inrichting van een beeldbank starten we met een sessie met een designer en strateeg. Hierbij wordt besproken wat er beschikbaar is voor de beeldbank en wat er nog gemaakt moet worden. Na het ontvangen van alle content en het huisstijlhandboek maken wij een doorvertaling naar de eerste online omgeving. Het traject van inrichting duurt gemiddeld 2 maanden.
Klaar om aan de slag te gaan?
Meer weten of vrijblijvend advies over de inrichting van jullie beeldbank? Strateeg Wim vertelt je graag meer!
MEER WETEN?
Bekijk onze kennisbank voor meer artikelen van onze specialisten.